Wiadomość SMS otrzymujemy najczęściej od rodziny, znajomych, przyjaciół. Pozwalają oszczędzić czas, przekazać coś ważnego w krótkiej formie. SMS stanowi też atrakcyjną alternatywę dla połączenia telefonicznego, na które możemy zwyczajnie nie mieć ochoty i czasu, a – jak pokazują raporty - 90% klientów woli wiadomości tekstowe od rozmów telefonicznych [3]. To między innymi dlatego aż 80% osób wykorzystuje SMS-y w komunikacji biznesowej, która jest wygodna, dyskretna i szybka. Jak podaje Forbes, firmy, z którymi można się skontaktować za pomocą SMS są atrakcyjne dla 77% przedstawicieli pokolenia X, Z oraz millenialsów.
Wiadomości SMS wciąż pozostają komunikacyjną potęgą na świecie. Jak podaje raport SMS Comparison, przewiduje się, że do 2023 roku 8,2 miliarda ludzi na całym świecie będzie korzystać z telefonów komórkowych, a rynek SMS-ów w USA jest na poziomie 6,2% i w 2022 roku osiągnie wycenę 31,7 mld USD [5]. Współczynniki konwersji również robią wrażenie: statystyki wykazały, że 98% wszystkich wiadomości tekstowych jest otwieranych, a 95% wiadomości SMS zyskuje odpowiedź zwrotną w ciągu 3 minut od dostarczenia. Ten współczynnik konwersji (a więc wykonanie przez użytkownika pożądanej akcji) jest w przypadku wiadomości SMS czterokrotnie wyższy niż w przypadku wiadomości e-mail.
Siłą wiadomości SMS jest jej skrótowość - można ją odczytać błyskawicznie, także w trybie offline. Poza tym, odbiorcą SMS może być każdy - tu łączą się pokolenia, bo nawet seniorzy potrafią pisać i odczytywać wiadomości.
Jak pokazują dane Nielsen Polska, aż 93 osoby na 100 odczytują każdą wiadomość SMS. To z kolei oznacza, że zasięg będzie naprawdę szeroki, a sama kampania będzie relatywnie tańsza niż inne narzędzia marketingowe. Świetna dobra opcja również dla tych firm, które dopiero startują i nie mają wielkiego budżetu.
Kampania SMS wpływa na podjęcie decyzji zakupowej u co drugiej osoby (Nielsen Polska), a z kolei 71% odbiorców jest skłonne poszukać o produkcie lub usłudze więcej informacji. Nie bez znaczenia pozostaje tu również geolokalizacja. Użytkownik, który przymierza się do zakupu, może dzięki określonej lokalizacji zdecydować się na produkt lub usługę, którą polecono mu w wiadomości SMS.
Jak to działa? Wspominaliśmy już we wstępie, że SMS to wiadomość prywatna, musi więc być wyjątkowa, czymś się wyróżniać i dawać odbiorcy jakąś wartość lub nagrodę. Dlatego tak dobrze zadziałają tu wiadomości SMS, które zawierają w sobie kod rabatowy, prezent, albo inną, wartościową treść. Bardzo pomocne będą wiadomości SMS informujące o statusie przesyłki lub specjalnej ofercie, na przykład z okazji Black Friday czy przy okazji wietrzenia magazynów.
Równie dobrze sprawdzą się kampanie, kierowane do osób, które mają urodziny. Specjalna zniżka sprawi, że ktoś poczuje się wyróżniony. Zwłaszcza, jeżeli użyjemy imienia i nazwiska właściciela numeru - to tak zwana personalizacja przekazu, która stanowi uwiarygodnienie wiadomości. Kampania przed świętami? Klienci ucieszą się ze zniżki i polecenia najciekawszych prezentów. To z kolei sprawia, że klient zapamiętuje markę, zaczyna kojarzyć ją z atrakcyjną ofertą i sprawną komunikacją.
Kampania SMS może także służyć do interakcji - przekierować użytkownika do innego kanału marketingowego, na przykład na stronę internetową lub do formularza kontaktowego.
Kampanie SMS umożliwiają lepsze poznanie grupy docelowej. Dzięki temu mamy szansę sprawnie zarządzać komunikacją i jeszcze dokładniej wybierać użytkowników, do których skierujemy wiadomość. Będzie można określić to na podstawie różnych informacji: preferencji, dokonanych zakupów, płci, wieku, miejsca zamieszkania. Kolejne kampanie będą więc kierowane do użytkowników, którzy są naprawdę w targecie, co znacząco podwyższa jakość takich działań marketingowych.
Kampanię SMS warto wzmocnić o dodatkowe działania. Przykładowo – jednorazowa wysyłka wiadomości nie
zawsze jest wystarczająca, bo odbiorca może o niej zapomnieć lub otrzymać ją w momencie, gdy nie ma
możliwości wykonania jakieś operacji (na przykład kliknąć w link lub dokonać zakupu). Dobrze jest
więc wysłać kampanię przypominającą, by utrzymać z odbiorcą kontakt.
Inną, ciekawą opcją jest łączenie działań z różnych obszarów marketingu, na przykład zrealizowanie
kampanii SMS, wysyłki e-mailingowej i/lub połączeń telefonicznych. Komunikację należy jednak
opracować pod konkretną grupę docelową,
SMS-y to krótkie wiadomości, więc łatwo je przygotować i wysłać do klientów. Pozwalają budować
komunikację „tu i teraz“, informując na przykład o dostawie zamówienia, uzupełnieniu magazynu o
brakujące rozmiary itp. Firma ma szansę wysłać wiadomość błyskawicznie, bez konieczności
przygotowywania grafik i opracowania rozbudowanych treści. To minimalizuje czas, jaki pracownik
poświęca na obsługę klienta.
Czy to naprawdę jest aż tak skuteczne? Najnowsze dane wskazują [6], że jak najbardziej: firmy stosujące kampanie SMS mogą zauważyć wzrost zaangażowania o 11% do 30% w przypadku kampanii tekstowych skierowanych do klientów z pokolenia millenialsów, a 52% konsumentów woli otrzymywać SMS-y o promocjach niż inne rodzaje wiadomości.
Dane za:
[1] Dane za Reviews.org badanie zrealizowano w 2021 roku.
[2] [3] Dane za Truelist.co, 2022
[4] Dane za raportem ClickSend, 2019
[5] Dane za SMS Comparison, 2022
[6] Dane za Financesonline, 2022.